piątek, 17 lutego 2023

Muzyka w Polskim Radiu – „Jazz. Rytm i Piosenka” nr 2 z IV-VI 1982 r.

 

Prezentowany powyżej artykuł autorstwa Jerzego Rzewuskiego przedstawia koncepcję reorganizacji muzyki w Polskim Radiu bezpośrednio w okresie po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce. Autorem tej reorganizacji był znany już wówczas dziennikarz muzyczny i muzykolog Andrzej Korman (1939-2017). W latach 70. Był kierownikiem muzycznym w Programie III PR, czyli generalnie pozytywną postacią, bo inaczej nie pozwalał by na udostępnianie na antenie radiowej zachodniej muzyki popularnej. Z drugiej strony w jakimś tam stopniu musiał być też człowiekiem który cieszył się zaufaniem komuszego reżimu, skoro w stanie wojennym powierzono mu stanowisko naczelnego redaktora Redakcji Muzycznej Polskiego Radia.

Zgodnie z jego koncepcją w Polskim Radio miała być nadal prezentowana różnorodna muzyka, ale we zwiększonym zakresie i bardziej powiązana z profilami programów radiowych i ujęta w formę bloków tematycznych. Jednak te nowe profile poszczególnych programów radiowych dopiero się w bólu tworzyły, czego przykładem był Program IV, który starano się przekształcić z literacko-muzycznego i publicystycznego, głównie w muzyczny, ale co szło na początku dość opornie, bo przecież podobny profil miał Program II PR. W ostateczności doprowadziło to do przenumerowania programów w 1983 kiedy to Program IV stał się Programem II w większości muzycznym, a dotychczasowy Program II stał się Programem IV o charakterze bardziej edukacyjnym i publicystycznym. Te plany i zmiany nie dotyczyły jednak początkowo Programu III, bo w chwili przygotowania przez Kormana tej koncepcji reorganizacji programów muzycznych w PR (na początku 1982 r.) program ten nadal był zawieszony i nie był emitowany (uruchomiono go ponownie dopiero w kwietniu 1982 r.).

O szczegółach tej reorganizacji nie będę się tutaj rozpisywał, bo każdy może sobie sam o tym poczytać w powyższym wycinku prasowym, ale chcę zwrócić uwagę na jeden istotny fakt. Dokładnie chodzi mi o to, że ta reorganizacja wprowadziła kilku nadredaktorów muzycznych nadzorujących repertuar muzyczny w poszczególnych programach Polskiego Radia. Oczywiście szefem całości był Andrzej Korman jako naczelny redaktor Naczelnej Redakcji Muzycznej PR mający do pomocy dwóch zastępców: Andrzeja Wrońskiego i Witolda Pogranicznego, a redaktorami muzycznymi w poszczególnych programach zostali: Jerzy Rowiński (w Programie I), Zofia Nowicka (w Programie II) i Marek Gaszyński (w Programie IV). Program III nie został ujęty w tej reorganizacji, bo ciągle był zawieszony, a z pracy w tym programie usunięto aż 13 dziennikarzy, ale jak już go przywrócono z dniem 5 IV 1982 r. to takim redaktorem został Andrzej Turski (1943-2013), nominowany na to stanowisko w dniu 15 III 1982 r. przez Władysława Loranca, szefa Radiokomitetu w latach 1981-1982. Turski zatrudnił w nowej Trójce wielu nowych dziennikarzy, w tym nieznanego chłopaka z Szadka marzącego o pracy w dużej rozgłośni radiowej – Marka Niedźwieckiego. Byli to wszystko dobrzy dziennikarze i fachowcy, ale też ludzie cieszący się co najmniej minimalnym zaufaniem komuszych władz, które ze szczególną uwagą kontrolowały media, a więc i radio.

Cała ta reorganizacja Polskiego Radia odbywała się za zgodą Władysława Loranca (ur. 1930 r.) uważanego za "beton partyjny", który w nagrodę za wierną służbę dla komuszego państwa został potem awansowany do Komitetu Centralnego PZPR na stanowisko kierownika Wydziału Ideologicznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz